
Het communicatieteam van het CJIB was een tijd aangestuurd door een niet-inhoudelijke manager en had weinig positie in de organisatie. Zou het beter zijn om een vakinhoudelijke leidinggevende te hebben? Dat wilden ze graag uitproberen. Het lukte alleen niet om een nieuw hoofd te vinden.
Rogier Brink uit ons zelfstandigennetwerk pakte de opdracht met beide handen aan. Hij zocht de energie in het team en keek naar wat er wél was. Met elkaar wisten ze snel een goede vibe op te bouwen en duidelijkheid te creëren voor zichzelf en de organisatie. Wie doet wat, wie is aanspreekpunt, hoe verhoudt het zich tot elkaar?
Je kunt heel veel winnen door gewoon ouderwets handwerk te verrichten.
Het team stond in no time op de rails. Rogier: ‘Ik ben vooral het vak gaan uitvoeren. Je kunt heel veel winnen door gewoon ouderwets handwerk te verrichten.’ Zo pakte hij het ook aan richting directie, om daar positie te creëren voor het team en voor het vak. In gesprek komen en blijven, de directeuren helpen en vooral: doen! Hen ondersteunen bij het schrijven van blogs, strategisch ondersteunen, sessies organiseren. Daarmee liet Rogier zien wat ze aan de afdeling hebben en hoe communicatie kan helpen om doelen te bereiken.
Ontdekken wat communicatie kan toevoegen
Er ontstond rust in het team, het ging weer lekker lopen, zonder gedoe. Duo’s van adviseurs en medewerkers werden zichtbaar in de organisatie, er werd positiever over de afdeling gesproken en de directie en managers ontdekten wat communicatie kan toevoegen. De afstand verdween. Letterlijk door er dichter op te gaan zitten. Bij het team en bij de directie. Wie zijn jullie, hoe kijk je er zelf naar en wat heb je nodig? ‘Je moet jezelf verbinden aan de mensen voor wie je werkt. Als dat lukt, is het leuk en is het goed. En door ‘gewoon’ goed je vak te beheersen. Dan kun je doorgronden wat er aan de hand is en wat er nodig is.’ Zo loste de afstand tussen het team en de rest van de organisatie op en kon het team doen waar communicatie voor is: directie, management, teams helpen met wat zij te doen hebben en voor hen van betekenis zijn.