
‘Ontwerp een voor ons op maat gemaakt MD-programma dat echt werkt, zichtbare resultaten oplevert en succes geeft. Met urgentie en uit onze comfortzone.’ Dat vroeg het Drenthe College ons. Ze wilden een flinke impuls, de leiderschapslat hoger en vanuit intrinsieke motivatie hun leerdoelen bereiken. Collectief en individueel.
Eerder hadden we hen geholpen met het ontwikkelen van een Kijk op leiderschap. Daarin hadden ze hun eigen zes elementen van leiderschap al gekozen. Nu was het tijd voor de volgende stap, met een vertaalslag naar de praktijk. Om hen hierbij te helpen, stelden we een team samen van vier consultants. Vier persoonlijkheden, vier achtergronden, vier perspectieven.
Het programma spitsten we volledig toe op hun situatie. Met maatwerk in aanpak, opbouw en interventies.
Breed, op maat en rijk
De organisatie wilde er de tijd voor nemen. Daarom ontwikkelden we een programma dat twee schooljaren duurt. Breed en met drie niveaus: individueel, regionaal en collectief. Waarin naast (persoonlijk) leiderschap ook het ontwikkelen van de leiderschapscultuur veel aandacht krijgt.
Het programma spitsten we volledig toe op hun situatie. Met maatwerk in aanpak, in opbouw en interventies. Dankzij de openheid van de 40 deelnemers in de intakes en de samenstelling van ons team, kon het bovendien een rijk programma worden. Want de intakes gaven veel energie en inzicht in hoe we optimaal konden aansluiten bij de verschillende behoeften binnen het team. En met vier zo verschillende consultants kunnen wij veel variatie bieden, in inhoud en vorm. En hebben zij iets te kiezen. Individuele sparringgesprekken? Kies maar, met wie wil jij ze doen? Arjan Helmantel, Karin van Mensvoort, Renate Kamp of Dick Dam. Wie past het beste bij jou en jouw vraag?
Na elk onderdeel worden de pixels scherper, de accenten en kleuren rijker, de betrokkenheid sterker. We zitten er met z'n allen met hart en ziel in.
Flexibel, bewegend, waarderend, actueel
Skills labs, samenbouwendagen, on the job coaching, feedback in de dagelijkse praktijk, een retraite: de leidinggevenden bewegen in dit programma steeds tussen doen en zijn, tussen toepassingsgericht en abstracties als verlangen, urgentie en reflectie. Dichtgetimmerd hebben we het niet, dus voor actualiteit is ruimte. Toen de lockdowns bijvoorbeeld vroegen om meer online werken, wijdden we direct twee sessies aan leidinggeven op afstand.
Steeds werken we met een waarderende aanpak. Met voorbeelden uit de school en op basis van het vele wat ze zelf al hadden ontwikkeld. Zo blijft het dichtbij, wordt zichtbaar wat er is. Na elk onderdeel worden de pixels scherper, de accenten en de kleuren rijker, de betrokkenheid sterker. We zitten er met z’n allen met hart en ziel in.
De MD-bijeenkomsten stralen altijd energie en verbinding uit met een goede dosis humor. Tot in de kleinste details is het uitgewerkt. Zo ontstaat een vakkundige synchroniciteit tussen sfeer en inhoud. Het is uniek hoe zij samen met onze leidinggevenden tot gedragen en treffende leiderschapselementen zijn gekomen, passende binnen onze besturingsfilosofie. In de opvolging van het MD-traject dragen ze zo echt bij aan het verstevigen van de dialoog en het leiderschap binnen Drenthe College.
Mare Riemersma - lid College van Bestuur
Flinke stappen al gezet
De tussentijdse evaluatie vertelt dat er al flinke stappen zijn gezet. In ‘kunnen en durven kiezen, koers houden, boegbeeld zijn’. In ‘zichtbaar zijn en me duidelijker uitspreken’.
‘Er is meer energie. Meer gezamenlijkheid.’ De persoonlijke en veilige sfeer en de creatieve werkvormen vallen goed.
Over de sparringpartnergesprekken kregen we bijvoorbeeld terug dat ze ‘heftig goed’, ‘zeer waardevol’, ‘erg fijn’ en ‘geweldig’ zijn.
In het begin worstelden we met hetzelfde als zij.
Zelf leren we ook. Door de samenwerking met vier consultants bijvoorbeeld. Daarover zegt Renate: ‘Dat is voor ons een bijzonder experiment. We zagen bijvoorbeeld dat wij in het begin worstelden met hetzelfde als zij: autonomie en ruimte versus de kracht van samen. Alsof we een subpatroon van hen waren. Mooi om te ervaren en erg leerzaam. Zo groeien wij zelf ook elke dag.‘