Leergang Strategisch arbeidsmarktmanagement

Een ijzersterke positie op de arbeidsmarkt, de juiste mensen op kritische posities, nu en straks. Dat vraagt om strategie en een superduo van hr en communicatie. Leer hiervoor een krachtige aanpak ontwikkelen!

Start 

Najaar 2024

Locatie 

volgt nog

Docent(en) 

Cato Paridaens, Tinette de Boer, Nadine Smalbil

Kosten 

€ 2745 ex. btw

Aantal dag(del)en 

5 dagen

Voor 

hr- en communicatieprofessionals

Expertisegebieden 

,

Een ijzersterke positie op de arbeidsmarkt, de juiste mensen op kritische posities, ook straks, en hrm en communicatie als superduo dat dit duurzaam waarmaakt: dat vraagt om strategie!

In de leergang Strategisch arbeidsmarktmanagement leren hr- en communicatieprofessionals hiervoor een krachtige multidisciplinaire aanpak ontwikkelen. Met masterclasses van experts, uitdagende opdrachten, deskundige begeleiding en prikkelende praktijkverhalen van ervaringsdeskundigen.

Tactics without strategy is the noise before defeat.

Om die strategische en multidisciplinaire blik en aanpak te ontwikkelen, gaan we je zes maanden lang op allerlei manieren voeden, prikkelen en inspireren. We laten je bikkelen, lachen, naar buiten én in de spiegel kijken en soms ook even achteroverleunen. Drie experts dragen in masterclasses hun kennis en visie aan je over: Alex Sheerazi over identiteit en reputatie, Arjen Edzes over de arbeidsmarkt en Annet de Lange over duurzame inzetbaarheid en inclusief werkgeverschap.

Dag 1 – jouw vraagstuk verkennen
In de eerste sessie richten we ons op de vraag. Waar wil je/willen jullie mee aan de slag? In verschillende stappen diepen we dit verder uit en stellen we scherp. Door de vraag vanuit verschillende perspectieven te bekijken, er omheen te draaien en erop te reflecteren. Want een goed resultaat begint bij een heldere vraag. 

Dag 2 – visie op de arbeidsmarkt 
Analyse, toekomst en trends. Expertdocent Arjen Edzes neemt je mee in zijn visie op de noordelijke arbeidsmarkt en de ontwikkelingen die daarin op ons afkomen. Welke bewegingen zijn er, welke trends en hoe speel je hierop in? Arjen biedt verschillende perspectieven om naar de arbeidsmarkt te kijken én deze te analyseren.

Dag 3 – identiteit en reputatie 
Expertdocent Alex Sheerazi neemt je mee in zijn visie op identiteit en reputatie. Hij vertelt over de meerwaarde van heel goed weten wie je bent én van zicht hebben op hoe de buitenwereld daadwerkelijk over je denkt.

Dag 4 – zichtbaar binden, boeien en behouden
Expertdocent Annet de Lange neemt je mee in haar visie op duurzame inzetbaarheid, inclusief werkgeverschap en arbeidsmarktvraagstukken. Hierbij combineert ze wetenschap en praktijk. Met Annet als inspiratie ga je verdiepen op het binden, boeien en behouden van medewerkers én krijg je beeld bij het belang van de zichtbaarheid hiervan. 

Dag 5 – resultaten en reflectie
In de afsluitende sessie deel je de resultaten van het vraagstuk waar je aan hebt gewerkt. Wat heb je bereikt, wat liep goed, wat was nog lastig en vooral: waar wil je mee verder en wat heb je daarvoor nodig? Je formuleert onderbouwde vervolgstappen voor de praktijk. 

De drie kerndocenten van de leergang leren je de sleutels van multidisciplinair werken en helpen je bij het leggen van logische verbindingen tussen alle perspectieven. Ook dagen ze je uit om de ingrediënten uit de leergang toe te passen op een vraagstuk waar jij graag mee aan de slag wilt. Hiervoor maak je kennis met verschillende analysetools zoals de impactmatrix.

Strategisch, multidisciplinair en concreet: zo geef jij na deze leergang vorm aan arbeidsmarktmanagement voor jouw organisatie.

  • Je kijkt anders, met een bredere blik, vanuit meerdere perspectieven en op strategisch niveau naar arbeidsmarktmanagement.
  • Je legt een logisch verband tussen de -strategische- doelstellingen van jouw organisatie(onderdeel), identiteit, reputatie en de arbeidsmarkt.
  • Je kent de trends van vandaag en morgen.
  • Je weet wat de visie is van experts op het gebied van strategische arbeidsmarktmanagement, identiteit & reputatie en duurzame inzetbaarheid en inclusief werkgeverschap en hebt hier je eigen mening over gevormd.
  • Je kunt met de aangereikte tools arbeidsmarktmanagement concreet vormgeven voor jouw organisatie.
  • Je geeft effectief vorm aan de multidisciplinaire samenwerking die hiervoor cruciaal is. Je stelt de vraag scherp, je weet de juiste mensen en expertise te verzamelen en je kunt (of laat) krachtige regie voeren.

De leergang is gemaakt voor

  • communicatieadviseurs en -managers
  • hrm-adviseurs en -managers en recruitmentmanagers

Strategisch arbeidsmarktmanagement ontwikkel je het krachtigst in een samenwerking tussen deze disciplines.

Meedoen kan individueel en als duo.

EXPERTDOCENTEN

Arjen Edzes
Als lector regionale arbeidsmarkt bij de Hanzehogeschool Groningen en universitair hoofddocent bij de Rijksuniversiteit Groningen heeft Arjen als geen ander zicht op de noordelijke arbeidsmarkt. Hij onderzoekt, onderwijst en adviseert.

Alex Sheerazi
Alex maakte furore als hoofd communicatie van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. In 2010 werd hij verkozen tot communicatieman van het jaar. Hij is expert op het gebied van identiteit & reputatie.

Annet de Lange
Annet is bijzonder hoogleraar aan de Open Universiteit. Ze heeft jarenlange ervaring op het gebied van duurzame inzetbaarheid, (inclusief) werkgeverschap en arbeidsmarktvraagstukken. Ze schreef meerdere boeken, waaronder ‘Future of Work’ en ‘Een Levenlang Inzetbaar’.


VASTE KERNDOCENTEN

Cato Paridaens
Cato is gespecialiseerd in arbeids- en organisatiepsychologie en veranderkunde. Ze is consultant en ervaren begeleider van leergangen en ontwikkeltrajecten. Met haar frisse, creatieve blik haalt ze bij deelnemers de onderste steen boven.

Nadine Smalbil
Nadine is samenwerkings- en anderswerkenexpert en is sterk in strategie. Ze kijkt altijd nét even anders naar een vraagstuk en komt daardoor tot andere oplossingen. Nadine werkt als consultant bij Hollandse Nieuwe.

Tinette de Boer
Al vanaf de eerste editie is ze kerndocent van deze leergang. Tinette is zeer ervaren als hr-professional, vooral op het snijvlak van organisatieontwikkeling en hrm. Geen vraag gaat ze uit de weg en haar blik is sterk analytisch. Ze werkt als consultant bij Hollandse Nieuwe.

PRAKTISCHE INFORMATIE

De leergang bestaat uit 5 trainingsdagen. Wat je leert, pas je tussendoor toe op een eigen vraagstuk. De doorlooptijd is ruim 6 maanden.

Data trainingsdagen
We zien elkaar op 6 november, 10 december 2024, 16 januari, 26 februari en 4 april 2025.

Intakegesprek
We starten met individuele intakegesprekken. Die plannen we met jou in zodra je je aanmeldt.

Kosten en locatie
De leergang kost € 2745,- per persoon, all-in. Dit is inclusief het lesmateriaal, de lunches en de locatie (exclusief btw). Na afloop krijg je een certificaat.

De leergang vindt plaats op onze Topetage (Martinikerkhof 9, 9712 JG Groningen). 

Aanmelden leergang Strategisch Arbeidsmarktmanagement

Lees meer over Communicatie, HRM, Veranderkunde