Leergang Strategisch arbeidsmarktmanagement

Een ijzersterke positie op de arbeidsmarkt, de juiste mensen op kritische posities, nu en straks. Dat vraagt om strategie en een superduo van hr en communicatie. Leer hiervoor een krachtige aanpak ontwikkelen!

Start 

6 november 2024

Locatie 

Martinikerkhof 9, Groningen

Docent(en) 

Cato Paridaens, Tinette de Boer, Nadine Smalbil

Kosten 

€ 2745 ex. btw

Aantal dag(del)en 

5 dagen

Voor 

hr- en communicatieprofessionals

Expertisegebieden 

,

Bij strategisch arbeidsmarktmanagement kijk je vanuit een strategie en een overkoepelende visie naar de arbeidsmarkt. De strategie geeft richting aan je werving, onboarding, binden & boeien en afscheid. Dit vraagt om een multidisciplinaire aanpak. Een samenwerking tussen HR- en communicatieprofessionals. In de leergang komen beide vakgebieden bij elkaar in de vorm van masterclasses van experts, uitdagende opdrachten, deskundige begeleiding en prikkelende praktijkverhalen van ervaringsdeskundigen.

Tactics without strategy is the noise before defeat.

Na de leergang:

  • kijk je anders naar arbeidsmarktmanagement: met een bredere blik, vanuit meerdere perspectieven en op strategisch niveau,
  • leg je logisch verband tussen de (strategische) doelstellingen van jouw organisatie(onderdeel), identiteit, reputatie en de arbeidsmarkt,
  • ken je de trends van vandaag en morgen,
  • weet je wat de visie is van experts op het gebied van strategische arbeidsmarktmanagement, identiteit & reputatie, duurzame inzetbaarheid en inclusief werkgeverschap en hebt hier je eigen mening over gevormd,
  • kun je met de aangereikte tools arbeidsmarktmanagement concreet vormgeven voor jouw organisatie,
  • geef je effectief vorm aan de multidisciplinaire samenwerking die hiervoor cruciaal is. Je stelt de vraag scherp, je weet de juiste mensen en expertise te verzamelen en je kunt (of laat) krachtige regie voeren.

 

 

In vijf dagen verdeeld over zes maanden gaan we je op allerlei manieren voeden, prikkelen en inspireren. We laten je bikkelen, lachen, naar buiten én in de spiegel kijken en soms ook even achteroverleunen. Dit doen we in vijf trainingsdagen:

Dag 1 – jouw vraagstuk verkennen in de context van SAM
Een goed resultaat begint bij een heldere vraag. Waar wil je/willen jullie mee aan de slag de komende maanden? In verschillende stappen diepen we dit verder uit en stellen we scherp. Daarnaast gaan we tijdens de eerste dag dieper in op strategisch arbeidsmarktmanagement, want wat is dat nu eigenlijk? Je leert wat nodig is om met een brede blik naar de arbeidsmarkt te kijken en reflecteert op je eigen rol: hoe kan jij een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van de strategie?

Dag 2 – visie op de arbeidsmarkt
Op dag 2 verdiepen we ons in de analyse, trends en de toekomst van de arbeidsmarkt. Expertdocent Arjen Edzes neemt je mee in zijn visie op de noordelijke arbeidsmarkt en de ontwikkelingen die daarin op ons afkomen. Wat zijn de trends en bewegingen en hoe speel je hierop in? Arjen biedt verschillende perspectieven om naar de arbeidsmarkt te kijken én deze te analyseren. Vervolgens gaan we aan de slag met het verbinden van deze inzichten aan jouw organisatie. Welke kansen uit de buitenwereld bieden mogelijkheden voor jouw organisatie en wat vraagt dit van jouw rol? Nieuwe aangrijpingspunten worden zichtbaar.

Dag 3 – identiteit en reputatie
Expertdocent Alex Sheerazi neemt je mee in zijn visie op identiteit en reputatie. Hij vertelt over de meerwaarde van heel goed weten wie je bent én van zicht hebben op hoe de buitenwereld daadwerkelijk over je denkt. We zoomen samen verder in op de kracht van de combinatie HR en communicatie, ook wel de combinatie van de binnen- en buitenwereld van je organisatie. Om ervoor te zorgen dat jij klaar bent om de identiteit en reputatie van jouw organisatie te ontrafelen, gaan we aan de slag met inzichten uit de filosofie en psychologie over vragen stellen en het effect van zorgvuldig luisteren.

Dag 4 – zichtbaar binden, boeien en behouden
Combineren van wetenschap en praktijk, dat is wat expertdocent Annet de Lange doet. Ze neemt je mee in haar visie op duurzame inzetbaarheid en arbeidsmarktvraagstukken. Ze geeft inzichten in hoe je als organisatie het hele proces van werving, onboarding, binden & boeien en afscheid vormgeeft, altijd passend bij je eigen organisatie. Ze legt uit hoe meerdere strategieën die elkaar raken, kunnen helpen bij dit proces en hoe de verschillende lagen in de organisatie hier een bijdrage aan kunnen leveren. Je maakt voor jezelf inzichtelijk wat dit vraagt van de strategie van jouw organisatie.

Dag 5 – resultaten en reflectie
In de afsluitende sessie deel je de resultaten van het vraagstuk waar je aan hebt gewerkt. Wat heb je bereikt, wat liep goed, wat was nog lastig en vooral: waar wil je mee verder en wat heb je daarvoor nodig? Je formuleert onderbouwde vervolgstappen voor de praktijk.

In de tussentijd
Tussen de trainingsdagen door werk je verder aan je eigen vraagstuk. Hiervoor prikkelen we je met opdrachten die je in de tussentijd uitvoert. Het tempo waarin je dit doet, bepaal je zelf. Ook de tijd die je investeert in de opdrachten is aan jou, zodat de belasting ervan altijd bij jou past.

De leergang is voor

  • communicatieadviseurs- en managers
  • HR-adviseurs en -managers, recruiters en recruitmentmanagers

Strategisch arbeidsmarktmanagement vraagt om een multidisciplinaire aanpak van HR en communicatie.

Meedoen kan zowel individueel als in duo of trio.

EXPERTDOCENTEN

Arjen Edzes
Als lector regionale arbeidsmarkt bij de Hanzehogeschool Groningen en universitair hoofddocent bij de Rijksuniversiteit Groningen heeft Arjen als geen ander zicht op de noordelijke arbeidsmarkt. Hij onderzoekt, onderwijst en adviseert.

Alex Sheerazi
Alex maakte furore als hoofd communicatie van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. In 2010 werd hij verkozen tot communicatieman van het jaar. Hij is expert op het gebied van identiteit & reputatie.

Annet de Lange
Annet is bijzonder hoogleraar aan de Open Universiteit. Ze heeft jarenlange ervaring op het gebied van duurzame inzetbaarheid, (inclusief) werkgeverschap en arbeidsmarktvraagstukken. Ze schreef meerdere boeken, waaronder ‘Future of Work’ en ‘Een Levenlang Inzetbaar’.


VASTE KERNDOCENTEN

Cato Paridaens
Cato is gespecialiseerd in arbeids- en organisatiepsychologie en veranderkunde. Ze is consultant en ervaren begeleider van leergangen en ontwikkeltrajecten. Met haar frisse, creatieve blik haalt ze bij deelnemers de onderste steen boven.

Nadine Smalbil
Nadine is samenwerkings- en anderswerkenexpert en is sterk in strategie. Ze kijkt altijd nét even anders naar een vraagstuk en komt daardoor tot andere oplossingen. Nadine werkt als consultant bij Hollandse Nieuwe.

Tinette de Boer
Al vanaf de eerste editie is ze kerndocent van deze leergang. Tinette is zeer ervaren als hr-professional, vooral op het snijvlak van organisatieontwikkeling en hrm. Geen vraag gaat ze uit de weg en haar blik is sterk analytisch. Ze werkt als consultant bij Hollandse Nieuwe.

PRAKTISCHE INFORMATIE

De leergang bestaat uit 5 trainingsdagen. Wat je leert, pas je tussendoor toe op een eigen vraagstuk. De doorlooptijd is ruim 6 maanden.

Data trainingsdagen
We zien elkaar op 6 november, 10 december 2024, 16 januari, 26 februari en 4 april 2025.

Intakegesprek
We starten met individuele intakegesprekken. Deze plannen we ongeveer één maand voor de start van de leergang.

Kosten en locatie
De leergang kost € 2745,- per persoon, all-in. Dit is inclusief het lesmateriaal, de lunches en de locatie (exclusief btw). Na afloop krijg je een certificaat.

De leergang vindt plaats op onze Topetage (Martinikerkhof 9, 9712 JG Groningen). 

Aanmelden leergang Strategisch Arbeidsmarktmanagement

Via welke weg ben je bij deze leergang gekomen?

Lees meer over Communicatie, Veranderkunde, HRM