Krachtige Communicatie Verandert #3

over het DNA van de steengoede communicatieprofessional

In het communicatievak werken professionals die geschikt zijn voor een grote rol bij verandering. Ze zijn van toevoegde waarde doordat ze het perspectief vergroten, mensen en ideeën aan elkaar verbinden, signaleren wat er leeft, naar voren denken en weten te inspireren, zo vertelden we je al in KrachtigeCommunicatieVerandert #2. Het momentum is er voor de communicatieprofessional om deze rol steeds meer te pakken. En dat kunnen zij, want veranderen zit in hun DNA.

Hoe dat precies zit, vertellen we je in deze derde editie van KrachtigeCommunicatieVerandert. We nemen je mee in het DNA van de communicatieprofessional en de eigenschappen die hen tot een krachtige veranderaar maken.

Onderzoek naar het DNA
In een eerder onderzoek brachten we het profiel, de impact, visie en toekomst van de steengoede communicatieadviseur in beeld. We spraken toen met 80 bevlogen professionals en studenten met als resultaat een duidelijke profielschets. De adviseurs die hebben meegewerkt zijn door hun leidinggevenden aangedragen en bestempeld als bovengemiddeld goed in hun werk. De studenten zijn door de verschillende hogescholen en universiteiten bestempeld als potentiële topadviseur in de toekomst.

Big Five
De profielschets maakten we met de Big Five (OCEAN). Dit is een wetenschappelijk erkende persoonlijkheidstest die de deelnemer beschrijft op vijf dimensies: emotionele stabiliteit, vriendelijkheid, openheid, consciëntieusheid en extraversie. Alle deelnemers aan het onderzoek hebben deze test gedaan. De uitslagen laten een duidelijk profiel zien.

Zo zijn ze
De communicatieprofessionals zijn gevoelig en alert, staan altijd aan. Nieuwsgierige aagjes zijn het, met een open blik die vooral naar buiten is gericht. De ander staat centraal: ze willen graag helpen, samenwerken, het liefst in harmonie. Ze houden van daadkracht, van doen, zijn proactief. Dat ze meer intuïtief en improviserend zijn dan gestructureerd en doelmatig maakt hen wel vatbaar voor de waan van de dag. Per definitie positie innemen doen ze niet. Eigen twijfels en aarzelingen zitten daarvoor soms in de weg.

Hun profiel is dat van…
de inspirator en de change leader. En hier wordt het interessant. Het profiel van de communicatieprofessional is dus ook dat van een leider in verandering. Degene die leidinggeeft aan de verandering en aan de mens in de verandering, die aanzet tot actie en de ander in beweging krijgt.

Kracht en potentie
Het profiel van de change leader sluit aan bij andere eigenschappen die we terugzagen bij de professionals die we spraken: het zien van verbanden, het geheel overzien, doe- en (tegen)denkkracht hebben, luisteren en complexiteit snappen. Allemaal eigenschappen die van toegevoegde waarde zijn bij verandervraagstukken én in hun DNA zitten. Maar de specifieke combinatie van eigenschappen leidt er ook toe dat capaciteiten nog niet optimaal worden ingezet. De communicatieprofessional is namelijk enigszins onzeker en heeft de neiging zichzelf te onderschatten. Ze neemt niet vanzelfsprekend het voortouw of positie in. Het ontbreekt aan voldoende zelfvertrouwen. “Ontwikkeling hierop zou de professional en het vak verder helpen”, aldus de A&O-psycholoog en People Analyticsspecialist die het profiel van de communicatieprofessional onder ogen kreeg.

Het DNA vertelt ons dus dat de communicatieprofessional een belangrijke speler kan zijn bij veranderingen én dat er potentie en ruimte is voor ontwikkeling. Meer hierover lees je ook in KrachtigeCommunicatieVerandert #2.

Van theorie naar praktijk
Hoe die toegevoegde waarde er in de praktijk uitziet? Tijdens het onderzoek hebben de deelnemers mooie praktijkvoorbeelden met ons gedeeld. Nieuwsgierig? Houd deze plek in de gaten, want in het vierde deel van deze reeks delen we drie verhalen die indruk op ons hebben gemaakt!

Lees meer over Communicatie, Veranderkunde, HRM